Osnova témat

  • „Dávej kyber“ pro učitele


    Vítejte v otevřeném on-line kurzu základů kybernetické bezpečnosti, který je připra­vený na míru školnímu prostředí.

    Jsem tady poprvé

    • Organizační informace


      Kurz slouží jako otevřený informační zdroj a funguje jako nástroj pro zvyšování povědomí v daných oblastech. Nelze ho využít pro dokladovatelné a certifikované proškolení pedagogického sboru.

      Přivítání a pokyny


      Pokud jste on-line kurz objevili náhodou nebo potřebujete poradit, jak začít, jste na správném místě. Dozvíte se, komu přesně je kurz určený, jak funguje a jak ho během studia ovládat.

      Otevřít

      • Témata zaměřená na učitele


        Témata zařazená v této kategorii jsou určena pro zvýšení kybernetické bezpečnosti on-line výuky a také přispívají k bezpečnosti učitelů samotných.

        Silná přístupová hesla


        Péči o přístupová hesla k našim účtům leckdy podceňujeme. Podívejte se na praktické tipy, jak hesla spravovat lépe.

        Otevřít

        Bezpečné školní účty


        Jedním ze zlozvyků uživatelů bývá, že neoddělují osobní a pracovní účty. Podívejte se na důvody, proč se to může vymstít.

        Otevřít

        • Bezpečná on-line výuka


          Nepříjemné momenty v rámci on-line výuky zažila již celá řada učitelů. Podívejte se, jak takovým momentům předejít.

          Otevřít

          Aktualizace softwaru


          Aktualizace mívají uživatelé obvykle spojené se zdržováním od práce, mají však důležitý bezpečnostní rozměr.

          Otevřít

          • Kybernetická kriminalita


            Některé podvodné praktiky jsou finančně motivovány. K tomu je možné zneužít i obyčejnou fakturu.

            Otevřít

            Kybernetické útoky


            Za kybernetickým útokem mohou stát i samotní žáci. Pořídit si špionážní zařízení totiž může být otázkou několika stovek Kč.

            Otevřít

            • Digitální identita učitele


              Podcenit vlastní digitální stopu se nemusí vyplatit, nepatřičný obsah se totiž mezi žáky šíří rychlostí blesku.

              Otevřít

              Učitel jako oběť kyberšikany


              Případů, kdy třídní kolektiv šikanoval učitele, není málo. Jak kyberšikanu rozpoznat od nevhodného chování a jak se bránit?

              Otevřít

              • Témata zaměřená na třídu


                Témata zařazená v této kategorii seznamují učitele s rizikovými jevy, se kterými se žáci mohou setkávat na internetu a pomáhají v jejich prevenci a budování bezpečného klimatu ve třídě.

                Sociální sítě a věková hranice


                Sociální média a aplikace mívají spodní věkovou hranici pro jejich využívání. Žáci ji často ignorují. Jaké to může mít důsledky?

                Otevřít

                Nebezpečné výzvy


                Výzvy mohou být úsměvné, ale i nebezpečné. Proč se mezi žáky těší oblibě, jak vznikají a na co se jako učitel soustředit?

                Otevřít

                • Kyberšikana ve třídě


                  Kyberšikanu, která mívá až fatální následky, může vyburcovaný kolektiv chápat jako legraci. Na co dávat pozor?

                  Otevřít

                  Kybergrooming a predátoři


                  Falešné profily vrstevníků, vydírání a manipulace jsou praktiky dospělých útočníků, se kterými se setkává mnoho dětí.

                  Otevřít

                  • On-line sexuální chování


                    Období dospívání je spojeno s objevováním sexuality. S tím však souvisí i sdílení intimních fotografií. Jak to s žáky řešit?

                    Otevřít

                    Nenávist a on-line agrese


                    Žáci se na internetu mohou setkat s projevy nenávisti a on-line agrese. Je důležité zamezit tomu, aby takové chování přebírali.

                    Otevřít

                    • Digitální pohoda žáků


                      I když žákům ukazujeme rizika a nástrahy internetu, důležité je žáky nestrašit, vést je k uvědomění a digitální pohodě.

                      Otevřít

                      • Licence, autorství, kontakt


                        On-line kurz připravilo Ministerstvo školství, mládeže a tělo­výchovy
                        a Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost.

                        Logo MŠMT Logo NÚKIB

                        Obsah kurzu vypracovalo oddělení podpory digi­tálního vzdělávání MŠMT,
                        Tomáš Hamberger a s přispěním Romana Petrenka a Lucie Kosové.

                        Mezinárodní licence Creative commons Uveďte původNepoužívejte komerčně Nezpracovávejte