Bezpečná on-line výuka (3/15)


Nepříjemné momenty v rámci on-line výuky zažila již celá řada učitelů. Podívejte se, jak takovým momentům předejít.

Slovníček pojmů


GDPR

Obecné nařízení o ochraně osobních údajů. Řeší právní rámec ochrany osobních údajů v evropském prostoru.

Úvod


V době on-line výuky mnozí učitelé i žáci čelili nejrůznějším problémům v oblasti bezpečného chování na internetu. Vystavovali se rizikům do té doby neznámým nebo vzdáleným. Na co si dát pozor a co všechno nás v on-line světě může potkat? Víte o tom, že většina volně dostupných aplikací pro komunikaci, jako je Facebook Messenger, WhatsApp, Skype, Zoom či u žáků oblíbený Discord, mají věkový limit pro jejich používání? GDPR udává ošetření souhlasu rodičů/zákonných zástupců u osob mladších 15 let, u některých aplikací 13 let, což závisí na každé zemi, ve které uživatel aplikaci používá. Bez souhlasu rodičů by žáci neměli používat výše zmíněné aplikace, pokud nesplňují vstupní věkovou hranici ke komunikaci. Digitální práva dětí na internetu jsou stanovena legislativou i zabezpečena ze strany internetových poskytovatelů. Rodiče by měli dohlížet na dodržování udělení souhlasu a dodržování digitálních práv dětí.

Příběh


Učitel Jan využívá pro on-line výuku matematiky na druhém stupni ZŠ videokonference. Jednoho dne mu však začal jeden žák hodiny narušovat. Nejdříve nastavil jako své pozadí pornografické obrázky. Poté do on-line hodin pustil svého kamaráda, který sdílel svoji obrazovku, vypnul Janovi mikrofon a pouštěl ostatním žákům pornografická videa. Jan nevěděl, co si s tím počít. Za 14 dní našel záznam z těchto nabouraných hodin na Youtube. Rodiče ostatních žáků si začali stěžovat, a proto od on-line hodin úplně ustoupil a žáci se museli naučit další učivo sami z učebnice. Jan tento problém sdílel s ostatními kolegy na poradě. Vedení školy poté přistoupilo k centrálnímu přenastavení videokonferencí a pedagogům ukázalo další zdroje, ze kterých se dozvěděli, jak on-line výuku lépe zabezpečit.

Doporučení


Pro učitele a žáky jsou určeny takové systémy, které dodržují opatření spojená s GDPR  které poskytují škole vzdělávací prostředí/platformu s jednotným a bezpečným přístupem ke vzdělávacímu obsahu a komunikaci.

Chci si rozbalit kompletní doporučení
  • Vypracujte spolu s žáky pravidla on-line výuky a vzájemně je dodržujte.
  • Při porušení pravidel postupujte vůči všem žákům stejně.
  • Nastavte vhodná oprávnění. Oddělte uživatelské role žáků a role pedagogů.
  • S administrátorem systému dohodněte pravidla pro zamezení nežádoucí úpravy profilů žáků.
  • Využívejte funkce předsálí (nástroj slouží ke kontrole připojených uživatelů).
  • Videohovory lze také uzamknout, a zamezit tím přístupu nežádoucích osob.
  • Upravte si moderátorská oprávnění a podle potřeb vypněte mikrofon pro všechny nebo jen vybraným žákům.
  • Je také možné nastavit si „zámek“ zvuku a videa.
  • Chraňte osobní údaje žáků i učitelů, nesdílejte veřejně záznamy z výuky.
  • Dodržujte základní pravidla bezpečného pohybu na internetu a doporučení MŠMT.

Tipy do praxe


Podívejte se na zajímavé internetové služby a nástroje, určitě je neváhejte vyzkoušet. Mohou být užitečné přímo pro vás nebo posloužit jako inspirace do výuky.

Návod: MS Teams bezpečně


Podívejte se na možnosti nastavení předsálí, oprávnění uživatelů nebo správu videozáznamů z výuky. Vypracoval Karel Klatovský.

Otevřít

Metodika: Distanční výuka


Využijte praktický check-list pro distanční výuku, seznamte se s jejími důležitými principy nebo s doporučením od ČŠI pro obsah výuky.

Otevřít

Plakát: MS Teams bezpečně


Přehledný plakát ukazuje možnosti nastavení MS Teams pro bezpečnější on-line výuku. Můžete si ho vytisknout a vylepit ve sborovně.

Otevřít

Článek: On-line zlobení


Při on-line výuce se učitel může setkat se zlobením žáků. Čím se ale liší nevhodné chování žáků od kyberšikany?

Otevřít