Nebezpečné výzvy (10/15)


Výzvy mohou být úsměvné, ale i nebezpečné. Proč se mezi žáky těší oblibě, jak vznikají a na co se jako učitel soustředit?

Slovníček pojmů


V tomto textu se nevyskytují pojmy, které by Vás mohly zaskočit.

Úvod


Šíření nebezpečných výzev (tzv. challenge) se uskutečňuje řetězově a nekontro­lovatelně přes sdílená videa a příspěvky většinou na sociálních sítích. Přitom jsou využívána klíčová slova se symbolem # (tzv. hashtagy), kterými jsou opatřena videa, prezentace, fotky a pomocí nich se snáze vyhledávají informace shromážděné k tématu. Uživatelé se účastní výzev buď proto, že je do nich někdo nominoval (označil je ve svém příspěvku), a nebo jen proto, že se jim daná výzva zdá zajímavá.

Existují výzvy s dobrým dopadem, například ve výzvě „#trashtag“ uklízeli lidé různá místa v přírodě a na sociální sítě umísťovali obrázky před úklidem a po něm. Některé výzvy mají za cíl informovat o vážných nemocech nebo například zvýšit zájem o dárcovství krve. Výzvy ale mohou být také bezmyšlenkovité či dokonce nebezpečné. Některé mohou způsobit nepořádek či vyrušování v hodině (např. experiment s Coca-colou, při kterém dojde k vypěnění nápoje). U jiných hrozí následné zdravotní problémy. Rozšířenou výzvou je „#iceandsalt“, při které si lidé na část těla přiloží led a sůl. Touto výzvou si lidé mohou velmi jednoduše popálit kůži. Výzvy mohou být až smrtelně nebezpečné, příkladem takové výzvy je „#cinnamon“ spočívající v konzumaci samotné mleté skořice. U této výzvy může dojít k udušení.

Příběh


Paní učitelka si během první vyučovací hodiny v osmém ročníku všimla, že jedna z jejích žaček Julie má o poznání větší rty než obvykle. Když se pak do stejné třídy vrátila po velké přestávce, zjistila, že se rty zvětšily i dalším třem žačkám. Po hodině si proto k sobě dívky zavolala, aby se zeptala, co se stalo. Nejprve se dívky tvářily, že se nic neděje. Julie se poté ale přiznala, že společně plní výzvu. Ke rtům si přisály láhev a tím docílily jejich zvětšení. Viděly ji na YouTube kanálu, který se zabývá líčením a krásou.

Paní učitelka si hned vzpomněla na jinou výzvu. Chlapci ze sedmé třídy nedávno házeli bonbony Mentos do Coca-Coly a poškodili tím prostory třídy. Chtěli totiž experiment vystavit na svých sociálních sítích a získat co nejvíce reakcí. Paní učitelka proto na internetu zapátrala a obě výzvy našla. Zároveň zjistila, že podobných výzev je internet plný a některé z nich jsou velmi nebezpečné. Zrealizovala proto k tomuto tématu třídnickou hodinu.

Doporučení


Abychom poznali, že se žák účastní některé z nebezpečných výzev, musíme si u něj všímat i drobných detailů (zranění na těle), a poté se snažit vypátrat, jak k nim došlo. Internet či obsah s výzvami bychom žákům neměli zakazovat, ale měli bychom učit o nich žáky kriticky přemýšlet. Je důležité respektovat to, že žáci se ve výzvách podobného charakteru orientují daleko více, než my dospělí. Zároveň jsou jimi ale více ovlivňováni. Je třeba o těchto tématech s žáky citlivě mluvit, u výzev totiž hrozí riziko nápodoby.

Chci si rozbalit kompletní doporučení

Nejen u výzev, ale i u ostatního obsahu na sociálních sítích, je zapotřebí přemýšlet a ptát se na klíčové otázky:

  • Kdo daný obsah publikoval, je to pozitivní autorita?
  • Co je obsahem a hlavním sdělením?
  • Na koho daný obsah cílí a proč mě oslovuje?
  • Jaký může mít daný obsah vliv?

Tipy do praxe


V rámci mediální výchovy bychom měli žáky také učit, jak například rozpoznají reklamu či jak influenceři ekonomicky fungují, tedy z čeho jim plyne zisk a jak to souvisí s tím, co zveřejňují.

Kurz: Kovyho mediální ring


Pětidílný pořad Kovyho mediální ring přináší praktické tipy, jak se zorientovat v komplikovaném světě médií.

Otevřít

Lekce: Reklama a marketing


Projekt Jeden svět na školách připravil několik lekcí, jak s žáky probrat témata reklamy, influencerů a souvisejících věcí.

Otevřít

Článek: Nebezpečné výzvy


Projekt E-bezpečí publikoval souhrnný článek, kde jsou rozebrány jednotlivé známé a potenciálně nebezpečné výzvy.

Otevřít