Sociální sítě a věková hranice
Sociální sítě a věková hranice (9/15)
Sociální média a aplikace mívají spodní věkovou hranici pro jejich využívání. Žáci ji často ignorují. Jaké to může mít důsledky?
Slovníček pojmů
Sociální sítě a média
Označení pro služby a aplikace, které lidem umožňují vzájemně komunikovat, tvořit, sdílet obsah a vyměňovat mezi sebou informace. Mezi nejznámější sociální sítě patří například Facebook, Instagram nebo Twitter a TikTok.
Úvod
V České republice je zákonem o zpracování osobních údajů stanoveno, že dítě je způsobilé samostatně používat sociální sítě dovršením patnácti let. Před tímto věkem musí souhlas vyjádřit zákonný zástupce dítěte (rodič nebo poručník). Konkrétně to uvádí § 7 zákona č. 110/2019 Sb., Zákon o zpracování osobních údajů. Ten uvádí, že: „Dítě nabývá způsobilosti k udělení souhlasu se zpracováním osobních údajů v souvislosti s nabídkou služeb informační společnosti přímo jemu dovršením patnáctého roku věku.“
Podle průzkumu organizace YoungMinds však více než 60 % z dnešní mládeže mělo svůj první účet na sociálních sítích ve 12 letech a dříve. Sociální sítě jsou otevřeným a zdánlivě anonymním on-line světem, kde probíhá komunikace a interakce s ostatními. Přináší mnohé výhody a nové možnosti. Může se však stát, že se z nich, vzhledem k domnělé uživatelské anonymitě, stane příhodné prostředí pro výskyt a šíření nepříjemných útoků. Pořizování, upravování a zveřejňování fotografií a videí, kterými útočník může opakovaně a domněle anonymně zesměšňovat oběť, čímž jí velmi znepříjemní každodenní život. Útoky se mohou i stupňovat a uživatel s nimi nemusí umět pracovat.
Věková hranice pro založení účtu na dané sociální síti je pomyslnou hranicí, která by měla určovat způsobilost uživatele bránit se potencionálním rizikům a útokům. Je nutné vytvářet si povědomí o on-line světě a umět kriticky přistupovat k užívání sociálních sítí. Sociální sítě jsou o komunikaci, ale pokud s někým nechcete komunikovat, nemusíte.
Příběh
Jana si ve 12 letech tajně založila účet na Instagramu. Musela tedy lhát o svém věku, aby oklamala pravidla používání. Dělá to tak každý, říkala si. Tato sociální síť ji velmi bavila. Seznámila se tu s mnoha novými lidmi, ale hlavně je tu celá Janina třída, všichni spolužáci.
Jednoho dne přišla Janě zpráva od uživatele s přezdívkou ICE.C.R.E.A.M. Zpráva byla velmi vulgární. Jana tomu nevěnovala mnoho pozornosti, načež druhý den přišla od stejného uživatele hlasová zpráva plná nadávek a výhružek na Janinu osobu. Jana si začala dělat obavy. Kdo je ICE.C.R.E.A.M však nevěděla. Mezi stovkami Janiných sledujících na Instagramu je již těžké znát každého. To samé se opakovalo ještě několikrát a došlo to až do takové fáze, kdy Janě přišla do zprávy její upravená profilová fotografie, na které byla zcela nahá. Uživatel ICE.C.R.E.A.M. požadoval zaslání nových intimních fotografií s upozorněním, že pokud se tak nestane, fotku zveřejní na sociální síti. Jana byla v šoku. Nevěděla, jak situaci řešit. Konverzaci s uživatelem ICE.C.R.E.A.M. vymazala a účet zablokovala. Druhý den ji se stejným požadavkem oslovil uživatel ICE.C.R.E.A.M.1.
Doporučení
Děti, které chtějí používat sociální sítě dříve než od povolených 15 let, musí mít souhlas svých rodičů (zákonných zástupců) a nejlépe se na sociálních sítích pohybovat v jejich přítomnosti. Kvalitní nastavení bezpečnostních prvků na sociálních sítích si děti samy nedokážou nastavit a chránit si své soukromí. Většina sociálních a komunikačních platforem má tyto bezpečnostní prvky nastaveny jako pasivní a je na každém uživateli, aby si je aktivoval. Tím, že se většina dětí na sociální sítě dostává velmi brzy, tak tyto znalosti a dovednosti nemá, což může být rizikové. V případě žákyně Jany došlo ještě k dalšímu pochybení v podobě smazání historie zpráv a blokace uživatele ICE.C.R.E.A.M. Pro případné vyšetřování je vždy lepší, když si oběť rizikovou komunikaci uchovává. Blokace agresora pak může také znamenat ztrátu dalších důkazů.
Tipy do praxe
Ukazujte žákům svět sociálních sítí a internetu. Seznamujte je s možnými riziky, se kterými se zde mohou potkat. Využívejte různých preventivních programů na tato témata. Existuje i velké množství on-line kurzů pro děti i učitele.
Text: Rizikové chování
Metodické doporučení MŠMT popisuje kategorie kyberšikany, její východiska a ukazuje možná řešení vzniklých stavů.
Otevřít
On-line kurzy: KPBI
Projekt Kraje pro bezpečný internet (KPBI) připravil několik tematických a otevřených kurzů pro učitele i žáky.
Otevřít
Seriál: #martyisdead
Krátký seriál ukazuje kyberšikanu v propracované podobě. Proč jinak slušný Marty dělá šokující věci, u kterých se natáčí na mobil?
Otevřít
Videohra: Nela, Digistories
Videohra zaměřená na téma kyberšikany a bezpečné komunikace v on-line prostředí. Žáci vidí, jak kyberšikana může vypadat.
Otevřít