Hatespeech a on-line agrese
Nenávist a on-line agrese (14/15)
Žáci se na internetu mohou setkat s projevy nenávisti a on-line agrese. Je důležité zamezit tomu, aby takové chování přebírali.
Slovníček pojmů
V tomto textu se nevyskytují pojmy, které by Vás mohly zaskočit.
Úvod
Nenávistný projev (tzv. hatespeech) vnitrostátní právo nedefinuje. Obecně jej však můžeme chápat jako „všechny formy projevu, které šíří, podněcují, podporují nebo ospravedlňují rasovou nenávist, xenofobii, antisemitismus či jiné projevy založené na intoleranci, včetně netolerance vyjádřené agresivním nacionalismem a etnocentrismem, diskriminací, nepřátelstvím vůči menšinám, migrantům a lidem přistěhovaleckého původu“. Nad rámec těchto uvedených projevů se však obětí nenávisti mohou přímo stát i příslušníci různých skupin či pohlaví.
Nenávistné projevy jsou další ukázkou již představeného odložení zábran v on-line prostředí, kdy si lidé dovolují mnohem více, než by si dovolili v reálu. Důležitou roli v produkci hatespeech mají také sociální bubliny, které uzavírají člověka do podobně názorově smýšlejících skupin. Mohou také vyvolávat či podporovat vznik a projevy nenávisti či jiných forem on-line agrese.
Příběh
Na základní škole v Teplicích probíhalo v první třídě fotografování, které si žáci i učitelé velmi užili. Když se fotografie následně zveřejnily na sociálních sítích, vyvolaly nenávistné projevy směrem k žákům od široké veřejnosti. Někteří z žáků pochází z romských, vietnamských a arabských rodin, což vyvolalo velkou nevoli. Rodinám zmíněných žáků začali lidé vyhrožovat. Projevy měly natolik nenávistný charakter, že se jimi musela zabývat Policie České republiky. Část rodičů nakonec své děti přestala do školy posílat.
Doporučení
Nejdůležitější činností při předcházení nenávistným projevům je výchova dětí k toleranci vůči druhým a k respektu k odlišným názorům i životnímu stylu druhých osob. Děti potřebují mít v rodičích i ve škole pozitivní vzory, které budou vhodně ovlivňovat jejich názory na svět. Je třeba dětem vštěpovat, že jsou svobodné, ale jen do té míry, do jaké neomezují či neohrožují svobodu druhého člověka. V rámci vzdělávání i výuky je třeba dbát na to, aby žáci uměli objektivně pracovat s informacemi a dokázali vyhodnocovat jejich pravdivost. Pokud se jako osoba dostanete do diskuze s šiřiteli nenávistných projevů, nepodléhejte negativním emocím a přistupujte k diskuzi racionálně, s nadhledem.
Tipy do praxe
Podívejte se na zajímavé internetové služby a nástroje, určitě je neváhejte vyzkoušet. Mohou posloužit jako dobrá inspirace do výuky, jak s žáky tato choulostivá témata řešit.
Metodika: Kulturní výchova
Metodika pomáhá nasměrovat výuku v tématech multikulturní výchovy, ukazuje funkční didaktické rámce a výukové metody.
Otevřít
Článek: Nenávist na internetu
Článek ukazuje zajímavé kauzy, které mohou posloužit mj. jako podklad do výuky. Ukazuje různé projevy nenávisti.
Otevřít
Studie: Nenávist na internetu
Multikulturní centrum Praha publikovalo studii, která obsahuje mj. rozbory různých kauz nenávisti na internetu.
Otevřít
Manuál: Prevence nenávisti
Člověk v tísni publikoval studii a praktický manuál, který může pomoci potírat projevy nenávisti v kolektivu.
Otevřít