On-line sexuální chování (13/15)


Dospívání je spojeno s objevováním sexuality. S tím však souvisí i sdílení intimních fotografií přes internet. Jak to s žáky řešit?

Slovníček pojmů


V tomto textu se nevyskytují pojmy, které by Vás mohly zaskočit.

Úvod


Pojem sexting můžeme interpretovat jako rozesílání textových zpráv, fotografií nebo videí se sexuálním obsahem. Dospívání je emočně a sexuálně náročné. Dospívající začínají projevovat zájem o sexualitu a intimitu. Své touhy a projevy často sdílejí v rámci virtuálního prostoru se svými přáteli. Jedná se o citlivý obsah, a proto je nutné myslet na případná rizika. Nejčastěji dochází ke zneužití materiálu přímo proti jeho odesílateli. Může jít o vyhrožování a vydírání, a to i citové, například s cílem obnovit partnerský vztah. V některých případech je pod pohrůžkou zveřejnění materiálu požadováno zasílání dalších fotografií a videí. Specifikem tohoto fenoménu bývá aktivní podíl samotné oběti na sextingu, jelikož ona je osobou, která vytvořila fotografii či video se sexuálním obsahem. Jakmile tento materiál pošle do virtuálního prostředí, ztrácí oběť nad tímto materiálem kontrolu. Tento materiál může být ihned či v budoucnu použit proti ní.

Příběh


Petr a Kamila se seznámili na střední škole v prvním ročníku. Postupem času se do sebe zamilovali a začali spolu randit. Po večerech si psali nejčastěji přes aplikaci Snapchat. Jednoho večera vyzval Petr Kamilu, aby mu poslala svou erotickou fotografii. Kamila váhala. Petr ji ale přesvědčil tím, že fotografie na Snapchatu po deseti vteřinách zmizí. Kamila tedy Petrovi poslala několik svých velmi odvážných fotografií, které si v aplikaci tzv. přidržel (viděl je i po 10 vteřinách) a u foto­grafií, které přidržet nešly, si udělal snímek obrazovky. O tomto jednání se Kamile nezmínil.

Takto to pokračovalo dále. Petr však žádnou svou intimní fotografii Kamile neposlal. Po roce se Kamila rozhodla s Petrem rozejít. Zamilovala se do někoho jiného. Petr se nechtěl s rozchodem smířit a začal vyhrožovat Kamile, že zveřejní její intimní fotografie. Kamila tomu nevěřila a Petra ignorovala. Za několik dní se začaly objevovat na různých sociálních sítích Kamiliny intimní fotografie. Na webu byl dokonce vytvořen a publikován inzerát nabízející erotické služby, ke kterému byly přiloženy Kamiliny fotografie. Kamila se pokusila spáchat sebevraždu.

Doporučení


Vhodnou prevencí sextingu je předcházet nevhodnému sdílení a šíření intimního materiálu. Vést žáky k dodržování zásad bezpečného sdílení a budování zodpovědné digitální identity. Je nutné vést žáky k uvědomění, co o sobě prezentují a jakou po sobě zanechávají digitální stopu. Je dobré vědět, že osoba mladší 18 let, která se dopouští sextingu, může svým jednáním naplnit skutkovou podstatu trestného činu dle § 192 trestního zákoníku (výroba a jiné nakládání s dětskou pornografií), a to i v případech, kdy se jedná o foto­grafie vlastního těla a dobro­volně pořízené.

Tipy do praxe


Všímejte si zvláštního chování u žáků v celém kolektivu. Budujte bezpečné třídní klima ve třídě a opakujte žákům možnost využití anonymní schránky důvěry jako například Nenech to být. Do vyučovacích hodin zařaďte toto téma i se všemi riziky a možnostmi řešení vzniklých problémů.

Komiks: Příběh Svůďáka


Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost připravil komiks, kde si žáci můžou prohlédnout možné důsledky sextingu.

Otevřít

Metodický materiál: Sexting


Projekt O2 Chytrá škola připravil modelové lekce a aktivity do výuky na téma sexting. Vyzkoušejte je ve své třídě.

Otevřít