Digitální pohoda žáků (15/15)


I když žákům ukazujeme rizika a nástrahy internetu, důležité je žáky nestrašit, vést je k uvědomění a digitální pohodě.

Slovníček pojmů


Digitální detox / hygiena

Pravidla, která uživateli digitálních technologií a internetu pomáhají řídit on-line život způsobem, který je mu bezpečný a komfortní. Návyky, které přispívají k udržení životní rovnováhy a duševního klidu.

Úvod


Využívání technologií se stalo nedílnou součástí moderního světa. Pro dnešní žáky představují chytré mobilní telefony, hodinky, tablety, sociální sítě a internet zcela přirozenou součást světa, ve které je pro ně běžné se pohybovat, vzájemně komunikovat, navazovat přátelství a prožívat sociální interakce s reálným dopadem. Technologie nabízí dětem i dospělým úžasné možnosti pro zábavu, učení, seberozvoj i komunikaci s lidmi z celého světa. Je ale potřeba umět rozlišit a pojmenovat problémy, které užívání technologií přináší a hledat vyváženost mezi různými způsoby trávení času. Tato vyváženost je známa pod názvem digitální pohoda (tzv. digitální wellbeing).

Problémové používání technologií chápeme zejména ve vztahu ke zdravému bio-psycho-sociálnímu vývoji dětí a k míře naplňování potřeb dítěte. Za problémové projevy v souvislosti s užíváním technologií rozumíme např. ztrátu jiných zájmů, omezování spánku a stravo­vacích návyků ve prospěch času na digitálních zařízeních, konflikty a problémy v reálném životě způsobené útěky do virtuálního světa, příznaky odvykacího stavu při odnětí digitálních zařízení, trvalou neschopnost dítěte omezovat si čas a způsob užívání navzdory vlastní vůli či uskutečněné domluvě.

Příběh


Filip patřil vždy mezi aktivní žáky, kteří se rádi účastní i mimo­školních akcí. Jednoho dne si jeho třídní učitel všiml, že je Filip v hodinách nesoustředěný a při pobídce k vyšší aktivitě v hodině je nepříjemný až agresivní nejen na svého učitele, se kterým měl předtím velmi dobré vztahy, tak i na své spolužáky. Takto to pokračovalo dále, kdy si ostatní Filipovi vyučující všimli, že se neustále dívá do mobilu a nebaví se se svými spolužáky ani o přestávce. Ve středu měl probíhat, jako každý rok, sportovní den, kterého se Filip vždy rád účastnil a patřil mezi šampiony. Když Filip nenastoupil ani na jednu disciplínu, začal ho jeho třídní učitel hledat. Našel ho v parku s mobilem v ruce.

Doporučení


K podpoře digitální pohody žáků je vhodné využít třídnických hodin či projektových dní na škole a zařadit témata digitálního detoxu, digitální hygieny a zdravého životního stylu. Rozšíření pohybových aktivit v rámci odpoledních dobrovolných činností by také mohlo být cestou, jak vést k digitální pohodě. Podpora třídního klima je důležitá, sledujte své žáky a pokud u nich rozpoznáte možné příznaky nekomfortu (spí v hodině, jsou nesoustředění, nenadále agresivní vůči okolí), zkuste si s nimi o tom promluvit. Spolupráce s rodinou je také klíčová.

Tipy do praxe


Podívejte se na zajímavé internetové služby a nástroje, určitě je neváhejte vyzkoušet. Mohou posloužit jako dobrá inspirace do výuky, jak s žáky tato choulostivá témata řešit.

Lekce: Zdraví v kyberprostoru


Projekt O2 Chytrá škola připravil modelovou lekci a materiály do výuky, jak žáky vést k digitální pohodě.

Otevřít

Kurz: Technologie a prevence


On-line kurz z dílny Kliniky adiktologie 1. lékařské fakulty UK pomůže proniknout do tématu nadužívání a pohody hlouběji.

Otevřít

Workshopy od ReplugMe


Téma wellbeingu může s žáky probrat také host, velmi dobře s touto problematikou pracuje například projekt ReplugMe.

Otevřít

Podcast: Máma a táta na síti


Podcasty s řadou celebrit, za kterými stojí společnost Avast, přináší užitečné tipy nejen rodičům, ale také učitelům.

Otevřít

Web: Digitální hyggiena


Web nabízí zajímavé tematické rozhovory a další obsah na téma digitální hygieny a pohody. Nepřehlédněte knihu Chyť bizona.

Otevřít

Metodika: Digitální wellbeing


Dokument ukazuje oblasti a nabízí praktická doporučení, jak může škola přispívat k budování digitální pohody žáků.

Otevřít

Hra: Městečko Kybernetov


Naučná desková hra pro děti od 5 do 9 let. Zaměřuje se na jevy, se kterými se děti mohou potkat. Hru lze vypůjčit v některých knihovnách.

Otevřít