Digitální identita učitele
Digitální identita učitele (7/15)
Podcenit vlastní digitální stopu se nemusí vyplatit, nepatřičný obsah se totiž mezi žáky šíří rychlostí blesku.
Slovníček pojmů
V tomto textu se nevyskytují pojmy, které by Vás mohly zaskočit.
Úvod
Utváření vlastní digitální identity je dnes neodmyslitelnou součástí každodenního života. Nejčastěji dochází k sebeprezentaci prostřednictvím fotografií, zveřejňováním různých myšlenek a názorů. Těmto střípkům digitální identity říkáme digitální stopy. Pro digitální identitu a stopy platí stejná pravidla jako pro cokoliv jiného, co se odehraje na internetu. Je to vždy dohledatelné a věčné. Toto by měli mít na paměti všichni, kteří pracují nebo se chystají pracovat s mládeží a ve školství. Zodpovědné budování digitální identity by neměli podceňovat stávající, ale ani budoucí učitelé. Je moc dobře, když učitel rozumí sociálním médiím a umí je používat aktivně a v souladu se slušným chováním na internetu, kterému se říká netiketa. V tomto ohledu však musí vystupovat profesionálně, názorově neutrálně a vždy dobře zvážit míru zveřejňování svého osobního života a soukromí.
Příběh
Petr, toho času student posledního ročníku pedagogické fakulty, žil velmi aktivním studentským životem. Rád na svých sociálních sítích sdílel fotografie z různých studentských akcí a večírků. Na některých fotografiích je Petr ve značně podnapilém stavu a s cigaretou v ruce. Večírků bylo po dobu studia mnoho, a tím i přibývalo Petrem zveřejněných fotografií. Když Petr nastupoval do své první školy jako učitel, tak ještě před nástupem odstranil ze svého profilového účtu všechny fotografie, které nebyly v souladu s pravidly slušného chování na internetu a mohly by poškodit jeho pověst. Velké překvapení přišlo asi po třech měsících, když si žáci ve škole začali mezi sebou sdílet fotografie, na nichž je učitel Petr s cigaretou v ruce a značně podnapilý. Petr se velmi divil, jak se to mohlo stát, vždyť přece veškeré fotografie, které kdy zveřejnil, ze svého profilu odstranil. V tomto případě se žáci dostali k fotografiím, které na sociální sítě nahrál někdo jiný a učitel Petr tak neměl, a hlavně stále nemá, možnost tyto fotografie odstranit. I když Petr správně vymazal veškeré záznamy o svých aktivitách na sociálních sítích, tak jeho osobní fotografie, které zveřejnili jeho přátelé a bývalí spolužáci, tak snadno odstranit nemůže.
Doporučení
Nevhodné fotografie můžete nahlásit správci dané sociální sítě, ale pamatujte si, že uživatelské podmínky většiny sociálních sítí uvádějí, že nelze nikoho nutit, aby odebral fotografie, které neporušují podmínky sociální sítě. V tomto případě bude lepší, když požádáte osoby, které zveřejnili na sociálních sítích vaše osobní fotografie, o jejich odstranění. Je také vhodné využít nástroje, které sociální sítě nabízí. Například Facebook umožňuje dohled nad označeními, pokud někdo sdílí fotografie s námi.
Tipy do praxe
Problematiku digitální stopy a identity můžete řešit také s žáky, kteří jsou aktivní uživatelé sociálních médií. Níže přikládáme tipy na hry a nástroje do výuky.
Lekce: Internetoví úžasňáci
Volně dostupné modelové lekce a on-line hry na témata kybernetické bezpečnosti pro žáky 1. stupně připravil Google.
Otevřít
Instagram: Petr Výtržný
Komiksový instagram šíří osvětu v mimoškolním prostředí a nabízí žákům devět naučných a zábavných seriálů o kybernetické bezpečnosti.
Otevřít
Komiks: Digistopa, příběh Báry
Žáci se v interaktivním komiksu stávají zúčastněnými pozorovateli ve třídě, kde graduje kyberšikana. Učí se kyberšikanu rozpoznat i řešit.
Otevřít