Učitel jako oběť kyberšikany (8/15)


Případů, kdy třídní kolektiv šikanoval učitele, není málo. Jak kyberšikanu rozpoznat od nevhodného chování a jak se bránit?

Slovníček pojmů


Kyberšikana

Kyberšikana je ekvivalentem klasické šikany v internetovém prostředí. Typickým rysem kyberšikany bývá zneužívání digitálních nástrojů a služeb pro poškozování oběti. Ne každou agresi na internetu však nazýváme kyberšikanou. Znakem kyberšikany bývá také záměrná opakovanost útoků a nepoměry sil obětí a agresorů.

Úvod


Oběti kyberšikany se mohou stát i učitelé. Oficiální statistiky a údaje vypovídající o kyberšikaně učitelů se dají jen velmi těžko posuzovat. Hlavním důvodem je, že většina učitelů nechce na agresi, které jsou vystaveni, reagovat. Kyberšikana učitelů je také typická tím, že obsah, který učitele poškozuje, koluje často v uzavřených internetových komunitách. Učitel nemusí mít ponětí, že o jeho osobě koluje po síti obsah, který ho zesměšňuje. Někteří učitelé vnímají útoky na svou osobu jako vlastní chybu či jako své profesní selhání, které raději chtějí uchovat v tajnosti. Toto chování bohužel nahrává agresorům. Mezi nejčastější projevy kyberšikany, se kterými se učitel může setkat, patří šíření zesměšňujících či ztrapňujících fotografií, videonahrávek, krádeže identity, zneužití on-line účtu, verbální útoky realizované prostřednictvím mobilního telefonu nebo internetu, obtěžování prostřednictvím prozvánění a vyhrožování či zastrašování.

Příběh


Marie je ve středním věku a vyučuje český jazyk na základní škole. Marie není aktivní na sociálních sítích a digitální technologie používá sporadicky. Při hodině českého jazyka v osmé třídě, kdy vysvětlovala u tabule žákům skloňování cizích jmen, se k ní vydal po čtyřech jeden ze žáků. Zastavil se u jejích nohou a začal na ni štěkat a napodobovat chování psa. Marie zachovala chladnou hlavu a žáka se slovy „vrať se na místo, Žeryku“ poslala zpátky do lavice. Většina třídy se náramně bavila, ale Marii to příjemné nebylo.

Několik žáků si toto vystoupení zaznamenalo na mobilní telefon a pořízené video začali ihned sdílet na sociálních sítích. Další vyučovací hodinu šla Marie do deváté třídy vyučovat literaturu. Při vstupu do třídy se z kolektivu začalo ozývat psí štěkání a v průběhu hodiny dokonce jeden žák napodobil chování žáka z předchozí hodiny. Marie byla v rozpacích a bylo pro ni velmi složité udržovat v této hodině kázeň. Když se toto opakovalo ve stejný den i v páté třídě, byla Marie již na pokraji svých sil. Nedokázala si vysvětlit, jak je možné, že o incidentu vědí i žáci na prvním stupni. Zážitek z celého dne si Marie nechala pro sebe. Bohužel nevhodné chování žáků vůči Marii doprovázené psím štěkáním pokračovalo i v dalších týdnech.

Marie se rozhodla opustit školu a nastoupila na základní školu v jiném městě. Těšila se na nový začátek. Marie vstoupila do nové třídy a v tom se ozvalo psí štěkání.

Doporučení


Učitelé by se měli vždy při setkání s kyberšikanou vlastní osoby svěřit vedení školy. Každá škola by pak měla mít k dispozici krizový plán týkající se kyberšikany učitelů (viz níže). Měla by být ihned přijata taková opatření, která povedou k minimalizaci rizik a ochraně učitele. V krajních případech je možné využít novely školského zákona, přesněji ustanovení § 30 Školského zákona, které upravuje školní řády škol a vnitřní řády školských zařízení, které od 11. 7. 2020 mohou omezit nebo zakázat používání vlastních mobilních telefonů nebo jiných elektronických zařízení dětmi, žáky nebo studenty.

Tipy do praxe


Vzdělávejte se v oblasti prevence kybernetické kriminality. Bavte se se svými žáky o světě moderních digitálních technologií, projevte zájem o tuto oblast a nechte si vysvětlit nové trendy, zařaďte se tak mezi aktivní uživatele digitálních technologií.

Text: Kyberšikana učitelů


Studijní text pro přípravu budoucích učitelů sleduje, s jakými druhy kyberšikany se učitelé setkávají. Text doporučujeme všem učitelům.

Otevřít

Ukázka: Krizový plán školy


Prohlédněte si dobrou praxi při nastavování funkčního plánu k řešení kyberšikany. Vypracovala MŠ a ZŠ Salmova, Blansko.

Otevřít

Diplomová práce: Krizový plán


Velmi aktuální diplomová práce se také zabývá nastavením krizového plánu pro zvládání krizových situací.

Otevřít