Manipulace 5
Prevence manipulace
Abychom poznali, že se dítě účastní některé z nebezpečných výzev, musíme si všímat detailů - například zranění na těle - a poté se snažit vypátrat, jak k němu došlo.
Internet či jednotlivé obsahy na něm bychom dětem neměli zakazovat, ale je potřeba se o aktivity dětí zajímat, mít přehled o tom, jaké obsahy konzumují. Nejdůležitější je o těchto tématech s dětmi mluvit. Je však potřeba toto téma s dětmi probírat velmi citlivě, u výzev totiž hrozí riziko nápodoby.7
Důležité je si uvědomit, že děti/teenageři se chtějí svým idolům podobat. Zároveň patří ke skupinám, které se snadno nechají ovlivnit a manipulovat. Proto je důležité je učit myslet kriticky o tom, co konzumují. U všech obsahů na sociálních sítích, nejen u výzev, je potřeba přemýšlet a ptát se na klíčové otázky:
- Kdo daný obsah publikoval? Je to expert?
- Co je obsahem?
- Na koho daný obsah cílí?
- Jaký může mít daný obsah vliv?
- Proč se v daném obsahu nachází některé konkrétní věci?
V rámci mediální výchovy bychom měly také děti učit jak například rozpoznají reklamu či jak influenceři ekonomicky fungují (tedy z čeho jim plyne zisk a jak to souvisí s tím, co zveřejňují).8 Pro vysvětlení klíčových otázek můžeme použít například Kovyho mediální ring. V rámci studia se můžete podívat se návrh hodiny na téma Youtubeři a reklama od organizace Jeden svět na školách a podobnou lekci uspořádat u vás ve škole. Případně si pozvěte na lekci odborníky, například organizaci Replug me či Zvol si info.