Manipulace

Manipulace může mít mnoho různých podob. V internetovém prostředí se může jednat o v jiné části e-learningu zmiňovaný kybergrooming ale i o jakékoliv jiné cílené ovlivňování. Děti se často nechají ovlivnit například reklamou anebo různými Youtube trendy a výzvami.1 Velkou roli v tom hrají tzv. influenceři. Ti mohou působit například na Youtube, Instagramu, TikToku či jiných sociálních sítích. Mezi influencery můžeme zařadit klasické celebrity, jako jsou různí sportovci, zpěvačky, modelky apod. Zároveň však vznikají influenceři, kteří se stali slavnými právě díky sociálním sítím – jedná se o Youtubery, tiktokery, influencery z instagramu apod. Jejich cílem je zaujmout a získat co největší počet fanoušků (odběratelů, followerů).2

Influenceři jsou novodobými vzory, určují trendy a ovlivňují své sledující.3 Důsledkem takového vlivu je často touha po určitém produktu (vliv reklamy), vliv však může vést i k rizikovému chování. Pod vlivem některých příspěvků pak mohou sledovatelé dělat věci, které by je samotné nikdy nenapadly.4