Fake news 5
Prevence
Česká školní inspekce zjistila na českých školách velmi špatné výsledky v oblasti mediální gramotnosti. Očekávaná průměrná hodnota úspěšnosti byla stanovena na 60%, žáci 9. ročníku ZŠ dosáhli v průměru pouze 43% a pouze 5% z nich zodpovědělo správně na více než ⅗ otázek. Nejhůře si vedli v úlohách zaměřených na pravdivost či nepravdivost výroků vyplývajících z mediálního sdělení.8
Výsledky naznačují nedostatky ve zvládnutí testových položek mediální gramotnosti. Proto je potřeba žáky učit, jak se v informacích a médiích správně orientovat, jak rozpoznat pravdivé informace od falešných, jak si informace ověřit.9 Metodiky a pracovní listy pro mediální výchovu připravuje mnoho neziskových organizací. Vyzkoušet můžete například otevřenou učebnici Světa médií, výukové materiály JSNS či příručku interaktivních aktivit od Zvol si info.
Vyzkoušet si můžete i některé nástroje pro ověřování informací. Prostudujte si například Surfařova průvodce po internetu či CRAP test a zkuste postupy využít při analýze jakékoliv zprávy. Jestli poznáte fake news si můžete také vyzkoušet v testu mediální gramotnosti. Co je to digitální gramotnost a jak ji rozvíjet se můžete dozvědět na blogu gramotnosti.pro.