Kyberšikana učitelů


Posmívání učitelům (například kvůli řečovým vadám nebo typickým gestům) bavilo děti již od počátku povinné školní docházky. Problém však nastal hlavně s nástupem nových technologií, kdy žáci nemají problém si učitele natočit v nějaké nepříjemné situaci a poté takovéto video šířit. Často zde figuruje technika „vytočit a natočit“, kdy se studenti snaží dostat učitele do nějaké nepříjemné situace a čekají, kdy již to učitel nevydrží a poté se baví natáčením jeho reakce.1




Příčiny kyberšikany učitelů2

Nuda ve výuce

Jednou z nejčastějších příčin je, že se žáci ve výuce nudí a výklad učitele jim přijde nezajímavý a nezáživný. Proti nudě tak bojují například tím, že se snaží učitele vyprovokovat a natočit jej v jeho přehnané reakci. Poté navíc často sklízí ocenění od ostatních žáků a budují si své postavení v hierarchickém uspořádání třídy. Někteří žáci mají zase pouze sklony k agresivitě a pomocí podobného jednání se snaží hledat hranice toho, co jim ve školním prostředí projde.

Pokles autority učitele

Učitel by měl v rámci třídy figurovat jako autorita. Problém však často mají například začínající učitelé, kteří nemají v budování autority takové zkušenosti. Případně to pedagog může s budováním autority „přehnat“ a stane se z něj pro některé žáky spíše nepřítel než učitel. Narušit autoritu učitele před žáky může  také, pokud je jim nesympatický, nedokáže s nimi adekvátně komunikovat nebo má specifický způsob oblékání, který přijde žákům směšný. Poté se učitel opět stává pro žáky snadným terčem.

Touha po odplatě

Další častou příčinou kyberšikany učitelů je „touha po odplatě“. Někteří žáci se mohou cítit ukřivděni po tom co dostanou negativní hodnocení svého výkonu. Žáci se poté mohou uchýlit k technikám pomsty a to například vytváření falešných profilů nebo pomlouvání učitele na internetu apod.