Prevence netolismu

Je třeba si uvědomit, že škola nemůže suplovat rodinu.8 Právě v rodině  a od nejútlejšího věku dítěte je třeba začít s prevencí. Při funkčním nastavení rodiny je zdravé rodinné jádro i současně budoucí platformou pro úspěšné řešení problémů (nejen) netolismu. Velká část rodičů však nevnímá netolismus jako problém, který by měli aktivně řešit.9 Dítěti je ale třeba poskytovat takové prostředí, aby nehledalo v závislostech „únik od reality“. Stěžejní tedy zůstává otevřená komunikace mezi dětmi a rodiči, která je založena na důvěře, a kvalitní trávení volného času. Pokud bude dítě něco trápit a nebude se bát svěřit se rodičům a dostane se mu od nich porozumění a snaha pomoci, tak se dá předejít celé řadě problémů již v samotném počátku.

V preventivních aktivitách v rámci rodiny je potřeba, aby se do nich zapojovala celá rodina! Dobrým příkladem mohou být různé tematické dny, kdy členové rodiny společně vymyslí nějakou aktivitu (výlet, společnou práci na zahradě nebo návštěvu příbuzných apod.) a celý den nikdo z rodiny nebude používat žádné digitální technologie. Tento den se nebude zapínat televize, vypnou se telefony a nebudou se kontrolovat emaily. Rodič by měl být dítěti pozitivním vzorem.10 Jednosměrné zákazy technologií u dětí nejsou efektivní prevencí netolismu.

Z hlediska prevence netolismu ve škole hrají důležitou roli především pedagogové, kteří mohou vypozorovat změny chování dítěte (žáka). Některými ze znaků netolismu může být například zhoršený prospěch, očividná únava v hodinách nebo ztráta zájmu o školu.11 Z hlediska prevence ve školním prostředí je důležité, aby byly žákům vštěpovány zásady zdravého životního stylu (psychohygieny a wellbeingu) - jak správně rozdělovat svůj volný čas a jak jej netrávit pouze na internetu. Možné je též žáky učit reflektovat své potřeby a nacházet alternativní způsoby  trávení volného času.