04 - Důvěryhodná komunikace
Důvěryhodná komunikace (4/10)
Nevýhodou e-mailové komunikace bývá, že není příliš důvěryhodná. Jak můžeme zvýšit důvěryhodnost zpráv a příloh?
Stalo se?
Mirkovi je 26 let a pracuje jako referent odboru vnitřních věcí krajského úřadu. Po příchodu do práce našel tři urgentní e-maily. Vedoucí ho žádala o zaslání smluv, které podléhaly obchodnímu tajemství. Urgovala ho a argumentovala tím, že se dodavatel chystá vyhlásit bankrot, což by mohlo znamenat problém. Chtěla si smlouvy pročíst a ověřit. Mirek to v časové tísni rychle vyřídil. Zarazilo ho sice, že mu vedoucí píše ze soukromého e-mailu, ale protože byla na dovolené a psala v urgentní záležitosti, nevěnoval tomu pozornost. Jako čerstvý absolvent a nový zaměstnanec také nechtěl oponovat. Později zjistil, že se jednalo o podvod, se kterým nadřízená neměla nic společného. Někdo si vypůjčil její identitu.
Elektronické podpisy
Úskalím elektronické komunikace bývá nízká důvěryhodnost. Pro zvýšení její důvěryhodnosti byly vynalezeny elektronické podpisy. Elektronické podpisy dokazují, že jsme zprávu odeslali opravdu my, a že po cestě nebyla nijak změněna. Ale pozor! Pojem „elektronický podpis“ může být pro mnoho uživatelů matoucí. Někdo si totiž představí naskenovaný vlastnoruční podpis, někdo podpis na tablet pomocí elektronického pera, někdo zakliknutí políčka „souhlasím“, někdo opisování SMS kódu. Svým způsobem je elektronický podpis vše jmenované. Svým způsobem nic z toho. Zapeklité je, že právní pohled na věc bývá jiný než informatický. Pověst tvrdí, že jednou o elektronických podpisech debatovala skupina právníků a když se nedokázali shodnout, přizvali do debaty informatiky. Říká se, že spolu debatují dodnes. Pojďme se na to podívat blíže.
Prostý el. podpis
Jedná se o všechny metody výše uvedené. Tedy například zmíněný naskenovaný podpis přiložený k dokumentu. Je to známá praxe, která podle právních výkladů postačuje i pro uzavírání smluv. E-mailem obdržíme návrh smlouvy, vytiskneme ji, podepíšeme, naskenujeme a pošleme zpět. Právně je to v pořádku. Problém je, že takový podpis je snadné z dokumentu vyjmout a libovolně zneužívat. U prostého elektronického podpisu také nelze zaručit, že ho k dokumentu připojila osoba, které podpis patří. Stejně tak není možné zaručit, že dokument po podepsání nikdo neupravil. Pokud bychom takový podpis chtěli použít například pro oficiální komunikaci s českými úřady, nepochodíme.
Ilustrační obrázek ukazuje, že prostý el. podpis je z informatického hlediska jako papírek přilepený ke smlouvě.
Zdroj: advokatnidenik.cz/2020/05/04/podepisovani-soukromych-listin-vcera-dnes-a-zitra/
Zaručený el. podpis
Prostý elektronický podpis „vzniká propiskou“, zaručený elektronický podpis „vzniká certifikátem“. Jako uživatelé si certifikát můžeme koupit doslova za pár stovek. Dostaneme ho uložený třeba na kartě s čipem a instalujeme ho do svého zařízení. Certifikát má dvě části. Veřejnou a soukromou. Veřejná část se ptá: Podepsal dokument Jan Novák? A soukromá část odpovídá: Ano, podepsal ho Jan Novák. Zaručený elektronický podpis zaručuje, že ho z dokumentu není možné vyjmout, okopírovat a zneužít. A také zaručuje, že dokument nikdo po podpisu neupravil. Přesto, pokud bychom tento podpis chtěli použít pro oficiální komunikaci s českými úřady, nepochodíme. Proč? Není Jan Novák jako Jan Novák. Problém také je, že pokud nebude uživatel na své zařízení opatrný, může být jeho certifikát odcizen, zkopírován. Sice nikdo nemůže z dokumentu vyjmout, okopírovat a zneužít náš podpis, ale může nám ukrást certifikát, tedy „propisku“.
Zaručený el. podpis s kvalifikovaným certifikátem
Tento typ podpisu zaručuje vše výše uvedené, ale navíc dokáže zaručit identitu podepisujícího. Zaručuje, že dokument skutečně podepsal Jan Novák, narozen 14. 12. 1992, s trvalým pobytem v Blansku. Proč? Protože kvalifikovaný certifikát si pořizujeme u tzv. certifikační autority, která při vydávání certifikátu důkladně ověřuje naši identitu oproti dokladům. Certifikační autority, mezi které patří například Česká pošta, tak mohou říct: „Zaručujeme, že jsme tohoto Jana Nováka ověřili oproti dokladům a vystavili jsme mu tento kvalifikovaný certifikát.“ Pokud bychom tento podpis chtěli použít pro oficiální komunikaci s českými úřady, pochodíme dobře. Nevýhoda podpisu ale zůstává. Certifikát, tedy „propiska“, může být odcizen.
Ilustrační obrázek ukazuje orientační ceny kvalifikovaných certifikátů od PostSignum k březnu 2022. Zdroj: postsignum.cz/certifikaty.html
Kvalifikovaný el. podpis
Nejvyšší úroveň elektronického podpisu. Zaručuje vše výše uvedené, ale s vylepšeným zabezpečením. Kvalifikovaný certifikát neinstalujeme do žádného zařízení. Zůstává na čipové kartě, kterou dostaneme při zřizování. Není technicky možné ho z karty odcizit. Samotná karta navíc k podpisu nestačí. Kartu připojujeme ke svému zařízení až v momentě, kdy se chceme podepsat. A podobně jako při placení platební kartou potřebujeme znát PIN. Lidé dávají větší pozor na věci, které mohou vzít do ruky než na něco, co je „někde nainstalováno“. Proto kartu s certifikátem chrání podobně jako třeba občanský průkaz. I proto mohou být současné občanské průkazy vydávány s čipem, který z nich udělá nosič kvalifikovaného certifikátu. Tento typ elektronického podpisu můžeme použít pro oficiální komunikaci s českými úřady.
Datová schránka
Datová schránka slouží k odesílání a přijímání důvěryhodných zpráv, tzv. datových zpráv. Při zřizování schránky se ověřuje identita žadatele, budoucího vlastníka. Proto má datová zpráva odeslaná datovou schránkou stejnou právní sílu jako zaručený elektronický podpis s kvalifikovaným certifikátem. Obdobné jsou také nevýhody v případě, kdy by někdo nepovolaný získal k datové schránce přístup. Jaké jsou zajímavé rozdíly? Elektronický podpis je možné spárovat s e-mailovou schránkou a posílat zprávy i do zahraničí. Datové zprávy je možné posílat jen do datových schránek, které jsou „českým vynálezem.“. E-mailem opatřeným náležitým elektronickým podpisem lze komunikovat přímo s konkrétním úředníkem, pomocí datové schránky lze komunikovat jen s celým úřadem jako celkem.
Ilustrační obrázek ukazuje podobu datové schránky k březnu 2022. Zdroj: mojedatovaschranka.cz/static/ISDS/help/page5.html#5