§ 15


Řízení kontinuity činností. Proč řídíme kontinuitu činností, jaké jsou cíle kontinuity a co je nutné pro kontinuitu zajistit?

Řízení kontinuity činností


Cílem řízení kontinuity činností je vytvořit postupy, podle kterých bude možné zajistit funkčnost klíčových procesů, obnovu dat a další činnosti organizace na předem stanovené minimální úrovni poskytovaných služeb v případě kybernetických bezpečnostních incidentů.

Životní cyklus řízení kontinuity činností.

Životní cyklus řízení kontinuity činností. Zdroj: Vlastní tvorba.

Cíle pro řízení kontinuity činností


V rámci politiky řízení kontinuity činností (jejíž obsah je uveden v příloze č. 5 VKB) jsou definovány cíle, které určují:

  • Minimální úroveň poskytovaných služeb, která je přijatelná pro užívání, provoz a správu informačního systému,
  • dobu obnovy chodu (Recovery Time Objective, dále jen „RTO“) - doba obnovení chodu označuje časový úsek, během kterého je nezbytné po kybernetickém bezpečnostním incidentu obnovit minimální úroveň poskytovaných služeb,
  • bod obnovy dat (Recovery Point Objective, dále jen „RPO“) - bod obnovení dat se definuje jako časové období, za které musí být data zpětně obnovena.
Schéma kybernetického bezpečnostního incidentu a kontinuity činností.

Schéma kybernetického bezpečnostního incidentu a kontinuity činností. Zdroj: Vlastní tvorba.

Kroky pro řízení kontinuity činností


Pro řízení kontinuity činností je nezbytné zajistit:

  • Stanovení politiky řízení kontinuity činností zahrnuje pravidla a postupy pro vrcholové vedení, dodavatele atd.,
  • posouzení možných rizik a dopadů kybernetických bezpečnostních incidentů ohrožujících kontinuitu činností, které vycházejí z hodnocení rizik a analýzy dopadů,
  • stanovení práv a povinností administrátorů a osob zastávajících bezpečnostní role,
  • provádění pravidelného testování, aktualizace a distribuce plánů kontinuity činností a havarijních plánů,
  • realizaci opatření pro zvýšení odolnosti informačního systému.